Rigole prefabricate – sunt elementele principale ale sistemului liniar de drenare a apelor de suprafață.
Aceasta, este un canal de diferite dimensiuni în lățime și adâncime, cu sau fără grătar carosabil, în funcție de destinația ei. Rigola poate fi realizată din diferite materiale, cum ar fi: beton cu polimeri, beton, beton armat cu fibră de sticlă, polietilenă, polipropilenă, GRP (Glass-fibre Reinforced Poliester = Poliester armat cu fibră de sticlă), oțel zincat, oțel inoxidabil sau fontă. Grătarul de asemenea poate fi din mai multe materiale: cel mai des este realizat din fontă, dar poate fi și din oțel zincat, oțel inoxidabil, polietilenă.
Corpurile de rigole prefabricate sunt, de regula, cu lungimea de 1000 mm sau 500 mm, lățimea variază de la 100 mm la 500 mm, iar adâncimea canalului de la 50 mm la 700 mm. Există și anumite modele speciale de rigole care ies din aceste tipare. Rigolele prefabricate pot fi cu sau fără pantă. Cele cu pantă sunt fabricate din beton cu polimeri, beton vibropresat sau oțel inoxidabil. Aceste rigole cu pantă, au pantă proprie pe o lungime de 20-30 metri, in funcție de producător. Tronsoanele cu pantă pot fi prelungite prin intercalarea elementelor de rigolă fără pantă.
Grătarele aferente rigolelor prefabricate sunt reglementate de standardele DIN 19580 / EN 1433; ele sunt clasificate in 6 categorii in functie de sarcina statică la care rezistă. Aceste clase de sarcini sunt: A15, B125, C250, D400, E600, F900. Cifrele aflate dupa litere, reprezintă sarcina statică la care rezistă grătarul, exprimată in kilonewtoni.
În funcție de domeniul de utilizare exista mai multe tipuri de rigole prefabricate:
-
Rigole de trafic ușor și pietonal: acestea, de regulă, sunt fabricate din polietilena, polipropilenă, GRP, dar pot fi și din beton sau beton cu polimeri. Rigolele pietonale sunt fără margini de așezare metalice, grătarul fiind așezat direct pe corpul de rigolă. Grătarele sunt din oțel zincat sau din polietilenă și rezistă la o sarcină statica de 15 kN. Modelul grătarelor este cu fante sau tip rețea. Opțional, aceste rigole, au accesorii cum sunt: plăci de capăt pentru început sau sfârșit de rigolă, placi de capăt pentru sfârșit de rigolă cu ștuț de golire cu dimensiuni între 100, 160, 200 mm, cămine de colectare sau guri de scurgere echipate cu coșuri pentru aluviuni.
Aceste rigole prefabricate de trafic ușor sau pietonal, se recomandă a fi montate in jurul caselor particulare și in zona aleilor pietonale și pistelor de bicicletă.
-
Rigole prefabricate de trafic mediu: acestea, de regulă, sunt fabricate din polietilena, polipropilena sau GRP, dar pot fi și din beton sau beton cu polimeri. Rigolele de trafic mediu pot fi cu sau fără margini de așezare din oțel zincat. Grătarele sunt din oțel zincat sau din fontă și rezistă la o sarcină statică de 125kN și 250kN. La unele aplicații se folosesc margini de așezare din oțel inoxidabil si de asemenea grătarele pot fi din oțel inoxidabil. Modelul grătarelor este cu diferite lățimi de fante sau tip rețea. Fixarea grătarelor pe rigolă se face prin elemente de fixare individuale sau sisteme de prindere rapida cu click. Opțional, aceste rigole, au accesorii cum sunt: plăci de capăt pentru început sau sfârșit de rigolă, placi de capăt pentru sfârșit de rigolă cu ștuț de golire cu dimensiuni între 100, 160, 200 mm, cămine de colectare sau guri de scurgere echipate cu coșuri pentru aluviuni.
Rigolele pentru trafic mediu, se recomandă a fi montate in parcări de autoturisme, la garaje, parcuri, piețe publice etc.
-
Rigole prefabricate de trafic greu: acestea, de regulă, sunt produse din beton sau beton cu polimeri, dar pot fi și din GRP, polietilena sau polipropilena. Toate aceste rigole dispun de margini de așezare din fontă sau din oțel zincat. Grătarele sunt în general din fontă și rezistă la sarcini statice de 400kN, 600kN sau 900kN. Modelul grătarelor este cu diferite lățimi de fante sau tip rețea. Fixarea grătarelor pe rigola se face prin elemente de fixare individuale sau sisteme de prindere rapida cu click. Opțional, aceste rigole, au accesorii cum sunt: plăci de capăt pentru început sau sfârșit de rigolă, placi de capăt pentru sfârșit de rigolă cu ștuț de golire cu dimensiuni între 100, 160, 200 mm, cămine de colectare sau guri de scurgere echipate cu coșuri pentru aluviuni. Rigole de trafic greu, se recomandă a fi montate in centre logistice, depozite,porturi, aeroporturi etc.
-
Rigole monobloc: aceste rigole sunt turnate complet din beton cu polimeri, rigola făcând corp comun cu grilajul, care este de asemenea din beton polimer. Clasa lor de sarcini este de 400kN sau 900kN. Opțional, aceste rigole, au accesorii cum sunt: plăci de capăt pentru început sau sfârșit de rigolă, placi de capăt pentru sfârșit de rigolă cu ștuț de golire cu dimensiuni între 100, 160, 200 mm, cămine de colectare, camine de vizitare și curățare echipate cu coșuri pentru aluviuni.
Rigolele monobloc, se recomandă a fi montate la autostrăzi, drumuri, șosele, circuite de viteza, aeroporturi.
-
Rigole tip bordură: aceste rigole sunt fabricate din beton cu polimeri și seamănă cu rigolele monobloc, diferența fiind la partea superioara, care are forma bordurilor stradale, cu interiorul gol, având și orificii laterale pentru preluarea apelor de pe suprafețele unde sunt montate. Se folosesc de regulă la sensuri giratorii, treceri de pietoni, parcări, alveole şi staţii de autobuz.
-
-
Rigole tip Tram: aceste rigole se produc din beton cu polimeri sau beton armat cu fibra de sticla și concepute special pentru a fi utilizate între șinele de tramvai, cu dimensiuni speciale și grătare din fontă pe măsură. Rolul acestor rigole este de a prelua apele de pe și din șinele de tramvai pentru a prelungi durata de viață a șinelor. Rigolele tip Tram se montează transversal intre șinele de tramvai la anumite distanțe prestabilite.
-
-
-
Rigole filtrante: aceste rigole, de regulă, sunt de capacitate mare si conțin un substrat format din doua componente, substrat care reține hidrocarburile și metalele grele din apa drenata. Astfel rigolele filtrante preiau rolul separatoarelor de hidocarburi și se recomandă folosirea lor in zonele in care este imposibilă montarea separatorului. Opțional, aceste rigole, au accesorii cum sunt: plăci de capăt pentru început sau sfârșit de rigolă, placi de capăt pentru sfârșit de rigolă cu ștuț de golire cu dimensiuni între 160, 200 mm.
-
-
-
Rigole prefabricate Park: aceste rigole pot fi produse din beton cu polimeri sau beton vibropresat, dar pot fi și din oțel, polietilena sau polipropilena. Caracteristica de bază a acestor rigole este înălțimea redusă necesară montajului în cazul parcărilor subterane și supraterane, etajate, unde sunt montate in plăcile carosabile. Rigola Park poate avea formă tradițională de rigolă sau model tip multicanal, cu clase de sarcini intre B125 si C250.
-
-
-
Rigole tip nișă: acest tip de rigolă poate fi executată din beton cu polimeri sau beton vibropresat dar pot fi și din GRP sau polietilena. Ele au un element special din oțel în loc de grătar, care la suprafață are o formă de nișa de aproximativ 15 mm prin care se scurge apa in rigolă. De regulă, se montează in zone pavate cu dale, având un aspect elegant și adecvat pentru piețe moderne. Sistemul permite instalarea și în alte suprafețe, rezistând la clase de sarcini de la A15 la E600.
-
-
-
Rigole monobloc, tip nișă: aceste rigole sunt produse din beton armat vibropresat și sunt cele mai masive rigole. Corpurile de rigola sunt elemente de 4 m lungime, în formă de paralelipiped, cu o nișă continua sau întreruptă la partea superioară și un canal de colectare oval în interior. Există și variante de rigole monobloc, tip nișă, care au element de bordura și pot fi folosite la marginea drumurilor cu trotuare. Aceste rigole se folosesc pe drumuri publice cu trafic intens, autostrăzi, tuneluri, acostamente, parcări, centre logistice și au clase de sarcini intre D400 și F900.
-
-
-
Rigole inox: aceste rigole sunt fabricate din oțel inoxidabil și pot fi tip nișă sau standard. Grătarele aferente rigolelor standard, de regulă, sunt tip rețea antiderapant sau grătar tip scăriță. Rigolele inox se folosesc in industria alimentara și farmaceutică unde se impun criterii severe de igiena. Există posibilitatea de ranforsare suplimentară a acestor rigole in cazul in care se montează in zone cu trafic de stivuitoare. Racordarea acestor tronsoane de rigole la canalizare, se face prin sifoane dotate cu gardă de apă și filtru de aluviuni.
-
-
-
Rigole pentru terase: aceste rigole sunt produse din oțel zincat sau oțel inoxidabil. Grătarele sunt din aceeași material cu rigola și au, de regula, un design special pentru un aspect cât mai plăcut, ele fiind folosite la terasele circulabile ale clădirilor moderne. Rigola pentru terase se montează in combinație cu hidroizolația terasei care oferă etanșeitate sistemului. Racordarea la canalizare pluvială se face prin elemente speciale care interacționează cu hidroizolația.
-
-
-
Rigole prefabricate pentru fațade: aceste rigole sunt produse din oțel zincat și pot avea forma tradițională de rigolă ori pot fi sistem tip nișă. Ele se montează la clădiri cu fațade de sticlă, pentru preluarea apei pluviale care se scurge de pe fațadă. Racordarea lor se face prin elemente speciale care permit accesul la curățirea sistemului. Rigolele pentru fațade rezistă la trafic pietonal.
-
Rigolele enumerate mai sus, sunt cele mai utilizate pentru drenarea oricăror tipuri de suprafețe și pot fi folosite cu succes la majoritatea aplicațiilor. Desigur că mai există și alte tipuri de rigole, cum ar fi rigole șanț, rigole cu capacitate mare de stocare, dar acestea se folosesc rar în forma rigolelor prefabricate.
Chrisim Instal vă oferă consultanță gratuită în alegerea produselor potrivite pentru orice proiect.
Nu ezitați să ne contactați cu orice întrebare.
Un specialist cu experiență în acest domeniu vă va prelua și vă va oferi cele mai bune sfaturi pentru a alege o statie de epurare, de calitate de top, deosebit de durabila si rezistenta, potrivita pentru proiectul dumneavostră.
Sunați la 0753094949 pentru detalii.